Clubhistorie

Voordat de VV Rolder Boys werd opgericht in 1927 werden de thuiswedstrijden gespeeld op het Ruige Veld, in Marwijksoord en op het Hongerveld aan de Borgerderstraat. Toen de vereniging werd opgericht op 3 juni 1927 moest er een betere plek worden gekozen. Rolder Boys kreeg de beschikking over de Paardenbrink (nu de Grote Brink) achter de toenmalige boterfabriek. De bezoekende club kon zich in café Piest omkleden en wat afpoedelen in emmers of teilen met koud water. Helaas bleek de Brink verre van ideaal: door de Roldermarkt was het onmogelijk om direct aan het nieuwe seizoen te beginnen.

In 1937 werd een voetbalveld aangelegd in de Boerdennen, op de plaats waar nu het Boerbos ligt. Destijds was er slechts één veld, in de lengte ongeveer langs de huidige kantine. Ook dit veld voldeed niet aan de toenmalige eisen van de KNVB. Er moesten behoorlijke kleedkamers en wasgelegenheden komen; hieraan was in 1950 voldaan.

In 1956 werd het voetbalterrein verkocht aan de gemeente Rolde. Op de grond werd door de gemeente een sportpark aangelegd. In 1959 werd begonnen met de bouw van de speelvelden en de kantine met kleedgelegenheid. In verband met deze werkzaamheden werden de thuiswedstrijden in het seizoen ’58-’59 gespeeld in Balloo, op een veld achter café Deenen.

Ongeveer vijftien jaar later bleek dat het Boerbos met 2 speelvelden te klein was voor de 15 elftallen van Rolder Boys. Op voorstel van de voetbalvereniging verrees er aan de Ziel een tweede sportcomplex, genaamd “de Kampen”. Hier startte de competitie in seizoen ’76-’77. Sportcomplex “de Kampen” bestond ook uit twee speelvelden en een verlicht trainingsveld.

Begin jaren negentig werd duidelijk dat sportpark “de Kampen” eigenlijk overbodig was geworden. De kosten voor het onderhoud van dit tweede sportcomplex wogen niet meer op tegen de baten. Daarom werd besloten om de activiteiten van Rolder Boys weer volledig plaats te laten vinden op het Boerbos.

Opgericht op 3 juni 1927 kent Rolder Boys een zeer rijke historie. Op deze website kunt u per periode een kijkje nemen in de oude doos. Klik op een van de onderstaande jaartallen om in de clubhistorie te duiken.

1922-1927 Voorgeschiedenis
1927-1942 De beginjaren
1942-1962 Magere tijden
1962-1967 De glansperiode van de jeugd
1967-1977 Succes voor de senioren
1977-heden Rolder Boys in beweging

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!